Vyhledat
  • Obrázek autoraMiroslav Novotný

VÝLET: Vánoční Wrocław

Aktualizováno: 4. 9. 2020

Čas Vánoc se pomalu blíží a vánoční trhy jsou na řadě míst v plném proudu. Jako každý rok jsme si i letos zahrávali s myšlenkou, že vyrazíme někam do zahraničí. Po usilovném přemýšlení jsme se rozhodli pro Polsko, kde jsme ještě nikdy žádné trhy nenavštívili. Wrocław má údajně krásné vánoční trhy a zároveň je to prý nádherné město. Tak se necháme překvapit.

19.11.2017 => 471 Km

ODJEZD Ráno vyjíždíme po 8. hodině z Mnichova Hradiště a po krátké zastávce v Turnově pokračujeme směrem na Harrachov. Zde vidíme letošní první sníh, což nám dělá radost. Ve směnárně na hraničním přechodu měníme peníze na polské zloté a vydáváme se na na cestu z hor. S nadmořskou výškou mizí sníh a postupně vykukuje sluníčko.

Cesta ubíhá bez zdržení, ale z mého pohledu se dost vleče. Neustále je rychlost omezena na 50 km/h, což zpomaluje pouze nás. Polští řidiči si z žádných omezení hlavu nedělají. Asi 40 kilometrů před cílem najíždíme na dálnici, po které jedeme až do města. Na parkoviště v nákupním centru RENOMA přijíždíme asi v půl dvanácté.

WROCLAW je čtvrté největší město Polska a zároveň jedno z nejstarších polských měst. Většina historických památek je soustředěna v centru nebo v docházkové vzdálenosti. Podobu města do velké části dotváří řeka Odra. V rámci Wroclawi se tak můžete projít po 12 ostrovech a po 112 mostech. Se svým malebným historickým jádrem je město zařazeno na seznam světového dědictví UNESCO.

RYNEK Z parkoviště to máme pouze pár metrů do historického centra. Wrocławské trhové náměstí je druhé největší v zemi, větší je pouze náměstí v Krakowě. Rynek byl během posledních let kompletně zrenovovaný. Najdete tu mnoho krásných budov, jimž dominuje gotická středověká radnice.

Na tomto prostranství se také odehrává největší část Vánočních trhů, které jsou rozesety i v několika okolních ulicích.

Na základě informací zjištěných z internetu jsem se domníval, že v nábožensky založeném Polsku bude vánoční atmosféra více tradiční, než na kterou jsme zvyklí z velkých obchodních center v Česku nebo některých našich měst. Nebyla.

Krom stánků s polskými výrobky, "tradičním polským trdelníkem" a holandskými hranolkami, dotvářely "vánoční" atmosféru pouťové atrakce jako jsou kolotoče a horská dráha. Americký Santa byl také všudypřítomný.

Z Rynku jsme se vydali směrem na sever města, k řece odře. Městu se prý přezdívá polské Benátky, takže to mohu porovnat, protože v italských Benátkách už jsem byl.

Po příchodu k řece se nám naskýtají opravdu krásné výhledy. Jak na Wrocław historickou, tak na Wrocław moderní. Nás ale více zajímá historická část města, jdeme tedy směrem k ostrovu Tumski.

OSTROV TUMSKI A MOST Ostrov Tumski byl z počátku centrem města. Ve 13. století se přesunulo centrum města mimo ostrov a ostrov Tumski se tak stal sídlem církve, jímž je dodnes.

Dnes zde můžeme vidět krásné památky, jako je katedrála sv. Jana Křtitele , která pochází ze 13. - 14. století a dále mnoho krásných historických domů v jejím okolí. Ke katedrále vedou přes ostrov dva mosty, Mlynski a Tumski.

Most Tumski je známější a bývá označován za most zamilovaných. Schází se zde milenci a snoubenci, kteří si sem přicházejí vyznat lásku a slíbit věrnost. Na konstrukci mostu pověsí visací zámek se svými jmény, zámek poté zamknou a klíč hodí do řeky.

Vzhledem k množství zámků se divím, že to most vůbec vydrží.

MOST TUMSKI

POHLED NA OSTROV TUMSKI

Okolí katedrály sv. Jana Křtitele je úžasné. Samé křivolaké uličky a cihlové stavby. Více než italské Benátky mi ostrov Tumski svými cihlovými stavbami připomíná spíše Londýn. V jiných ročních obdobích jsou tu i nádherně upravené parky a zahrady.

Cestou ke katedrále se zatáhlo a začal foukat ledový vítr. Chtěli jsme si počkat na tmu, ve které je ostrov Tumski ještě malebnější a tajemnější než za denního světla, ale zima nás ale přinutila otočit směr a vydat se zpět k centru.

Cestou do centra začalo pršet a zima byla ještě vlezlejší než před chvílí. Bez zastávky jsme proběhli uličkami na Rynek a odtud k budově obchodního domu RENOMA.

Markéta se Zuzkou po rozmrznutí ožívají a vyráží do obchodů. Já naopak vytuhávám a jdu si sednout do kavárny, kde u šálku mého oblíbeného Flat White, čekám na signál o ukončení nákupů.

Kolem 18. hodiny platíme parkovné, které není za zde ztrávený půlden nijak velké. V přepočtu vychází kolem našich sta korun.

Cesta domů je o 30 kilometrů delší než naše cesta sem, ale většinu cesty teď jedeme po dálnici. Dálnice A4 vede z Wrocławi na německé Drážďany a je zdarma. Před hranicemi s Německem se dáváme na jih. V ČR najíždíme na silnici číslo 13 a jedeme přes Frýdlant do Stráže nad Nisou, kde opět najíždíme na dálnici, po které jedeme až domů. Ve 21 hodin parkujeme u domu, takže cestu jsme i za tmy stihli za příjemné 3 hodiny.

Doma si říkám, že z atmosféry vánočních trhů jsem trochu zklamaný. Čekal jsem je hezčí a tradičnější. Na druhou stranu jsem byl hodně překvapen, jak krásné a pestré město je. Určitě bych si sem někdy chtěl zajet třeba na víkend, až bude teplo, a v klidu si město projít a užít.