Vyhledat
  • Obrázek autoraMiroslav Novotný

ŠVÉDSKO 22: Jarní roadtrip do středního Švédska

Aktualizováno: 7. 5. 2023

Cestu do švédského Östersundu plánujeme pojmout následovně. Autem vyrazíme z Mnichova Hradiště přes Německo do přístavu v Rostocku. Zde se nalodíme brzy ráno na trajekt, který nás odveze do švédského Trelleborgu, kam bychom měli doplout kolem půl druhé odpoledne. Odsud pojedeme do vesničky Sunnertorpa nacházející se v kouzelném venkovském regionu Småland, kde pobudeme dvě noci, abychom načerpali síly na další cestu. Pokračovat budeme do vesničky Knivsta, která leží nedaleko Stockholmu. A v rámci posledního úseku cesty se přesuneme celodenní přejezdem do vesničky Hackås u Östersundu ve středním Švédsku, kde budeme mít následující týden základnu.

7.5.2022 - 20.5.2022 -> 4469 km

V rámci příprav jsme si zjišťovali, zda na severu v tomto termínu potřebujeme zimní pneu. Od našeho ubytovatele jsme dostali informaci, že většinou již nejsou potřeba. Do auta však raději lejeme nemrznoucí směs do ostřikovačů a balíme zimní boty, bundy, kulicha a rukavice.

DEN 1: Sobota 7.5.2022

CESTA V pátek šestého května večer sedáme do auta a v navigaci nastavujeme jako cíl přístav v německém Rostocku, odkud nám ráno v 7 hodin odplouvá loď do švédského Trelleborgu. Cesta nám utíká dobře a v půl šesté ráno se řadíme do fronty aut čekajících na nalodění. Asi hodinu v autě odpočíváme a poté dostáváme pokyn k nalodění. Hurá! Už se těšíme až si na lodi oddychneme a snad i trochu zdřímneme.

Plujeme lodí Peter Pan švédské společnosti TT Line, která pojme asi 700 pasažérů. Je celkem plná, nacházíme tak místo k sezení pouze v kavárně na ne příliš pohodlných židlích. Lepší místa nemáme, takže zde trávíme většinu cesty čtením knihy, ale na spánek to není...

V sobotu v půl druhé odpoledne opouštíme trajekt ve švédském Trelleborgu a přejeme si, abychom poslední dvě hodiny naší dnešní cesty měli za sebou. Už jsem vzhůru 30 hodin a energie už moc na rozdávání nemám. Zuzka je na tom podobně. V přístavu projíždíme celnicí, kde skrz okýnka auta absolvujeme krátký pohovor se švédským policistou, který nás naštěstí bez další kontroly pouští dál a my najíždíme na dálnici.

Svítí slunce, je jasno a teploměr ukazuje 17 stupňů. Míhající krajina kolem dálnice je plná polí, u kterých stojí osamocené farmy a stodoly v barvě faluňské červeni. O dvě hodiny později sjíždíme z dálnice k čerpací stanici Shell a čeká nás první větší zkouška. Bezobslužná benzinka! Dle anglického návodu na displeji stojanu přikládám kartu a okamžitě se mi zablokuje na účtu 3500 Kč. Trochu mne polije studený pot a začínám tankovat. Vracím tankovací pistoli do stojanu a nervózně sleduji displej mobilu, který se tváří stejně jako před přiložením karty. Začínám se z představy nádrže benzinu za 3500 Kč trochu potit, v tom mi ale na mobilu vyskočí notifikace, že se nenatankovaný zbytek ze zablokované částky vrátil na účet. Ufff!

V podvečer přijíždíme k našemu AIRBNB domečku, do malebné vesničky Sunnertorpa, která se nachází v nádherném kraji Småland. Hledám na mobilu kód pro vstup do ubytování, ale než ho najdu, ukazuje mi Zuzka vytisknutou áčtyřku připevněnou ke vchodovým dveřím. Je na ní velkým písmem uvedený kód. Nechápavě zakroutím hlavou a říkám si, že jsme asi fakt ve Švédsku.

Ubytování je malé, ale pro nás zcela dostačující, zařízené ve venkovském stylu a v domě nic nechybí. Je to nádherný dům na nádherném místě. Zuzka si jde lehnout chvíli od příjezdu, ale já jsem ještě rozpumpovaný z řízení a spát se mi nechce. Přes únavu se rozhoduji podívat se po okolí a dojít k jezeru Mäen. Venku se vše zelená, květiny jsou v plném rozkvětu a já si říkám, že jsme asi blázni, když sebou táhneme zimní oblečení. Bloumám vesničkou plnou starých stromů a barevných dřevěných stavení jako ve snu a nechápu, jak je možné, že jsem naposledy spal doma ve své posteli v Mnichově Hradišti a teď jsem tady, v úplně jiném světě.

DEN 2: Neděle 8.5.2022

IKEA MUSEUM

Ráno se probouzíme do slunečného dne krásně odpočatí. Venku je teplo, na zahrádce kvetou tulipány a u téměř všech domů v okolí právě jezdí robotické sekačky na trávu. Po kávě a čerstvých skořicových šnecích (Kanellbular), které nám před příjezdem připravila naše paní ubytovatelka, vyrážíme do města Älmhult.

Úzká silnice se přes mírné kopečky klikatí malebnou zelenající se krajinou , kdy si připadáme jak při natáčení reklamy na Švédsko. Není divu, že z této nádherné lokality pochází zakladatel obchodních domů IKEA, Ingvar Kamprad, která dosud vyrábí nábytek s tradičními švédskými prvky. A co vlastně IKEA znamená? Je to složenina z iniciálů zakladatele (Ingvar Kamprad), rodinné farmy, kde se narodil (Elmtaryd) a nedaleké vesnice (Agunnaryd).

Ve městě Älmhult parkujeme před velkým obchodním domem, který byl otevřen již roku 1958 jako první obchodní dům IKEA na světě. Dnes je v této budově muzeum.

Interaktivní expozice Vás provede časem, dozvíte o historii a životě v regionu Smäland a následně procházíte pokoje z různých dob. Na závěr se můžete v muzeu zdarma vyfotit na dvě úvodní stránky katalogů IKEA a fotky si vytisknout. Před odchodem lze navštívit ještě IKEA restauraci, muzejní obchod nebo se můžete přes ulici ubytovat v IKEA Hotelu. My až na hotel využili všechno :-).

Odpoledne si kupujeme v obchodě něco na grilování a vyrážíme zpět do krásné Sunnertorpy. Jdeme si užít západ slunce k jezeru, kde je dřevěné molo a grilovací ohniště. Je teprve začátek května, takže jsme oblečení v zimních bundách a čepicích, ale to nás neodradí od smočení nohou v nádherně čistých vodách jezera Mäen a následně k rozdělání ohně a grilování klobásek. Je tu krásně!

DEN 3: Pondělí 9.5.2022

CESTA

Dnes máme tranzitní den, čeká nás po dálnici 520 km, kdy se přesuneme do vesničky Knivsta, ležící severně nad Stockholmem.

Cesta po dálnici ubíhá dobře a kilometry uspokojivě naskakují. Řízení ve Švédsku je klidné, málokdo někam pospíchá, všichni jedou plynule a ohleduplně. Nás z letargie vytrhne jen, když míjíme město Linköping. Kolem dálnice se již několik minut na vysokých stojanech objevují stíhací letouny různého stáří a my na internetu hledáme proč.

Do 40. let minulého století byl Linköping vcelku nenápadným místem. Pak si ho ale vybrala za své sídlo firma Saab a díky leteckému průmyslu začalo jihošvédské město rychle růst. Vyrábí se zde nadzvukové letouny Gripen, které dobře známe i v Česku...

Oběd si dáváme na odpočívadle u jezera Vättern, kde si ohříváme pomocí kapslí Adventure Menu. Máme to poprvé a překvapilo nás, že nám to dost chutná!

Když za několik hodin projíždíme Stockholmem, uvědomujeme si, že za chvíli budeme na místě našeho dnešního ubytování. V Airbnb domku ve vesničce Knivsta pobudeme pouze jednu noc a zítra razíme dál. Tentokrát už přímo na sever. Po 525 kilometrech parkujeme v přístřešku vedle právě nabíjeného elektromobilu a jdeme si otevřít pivko. Zatím je teplota téměř 20 stupňů, venku jsme jen v kraťasech a pivko si vychutnáváme na terase na sluníčku. Do cíle nám zbývá už "jen" 460 km do Östersundu a zatím se nezdá, že by měla být větší zima. Byly naše obavy zbytečné?

DEN 4: Úterý 10.5.2022

NA SEVER

Dnes opět trávíme den na cestě. Vyrážíme ve čtvrt na deset a řízení se asi na dvě hodiny ujímá Zuzka. Já jsem po těch minulých dnech nějakej zvadlej a moc se mi nechce řídit už teď od rána. Za příjemného slunečného jarního dne naše auto na dálnici hltá kilometry a my se celkem rychle posouváme k našemu cíli.

Asi v půli cesty zastavujeme na oběd u úžasného jezera Ljüsnan. Když vylézáme z auta zjišťujeme, že zde už začíná být chladněji. Měníme tedy kraťasy za dlouhé kalhoty a svetr a na hlavu nasazujeme kvůli studenému větru čepici.

Po dřevěných schodech scházíme na břeh jezera s nádhernými písečnými plážemi, kde nikde není ani noha. K obědu si ohříváme další Adventure Menu a já mezitím přemýšlím, zda se v křišťálově čisté vodě jezera nevykoupat. Jsem ale unavený a je mi zima, tak radši neriskuji a jdu si nalít horký čaj z termosky. Po obědě si ještě děláme kafe a následně vyrážíme opět na cestu.

Cesta už je pestřejší, jedeme mimo dálnici po široké rovné oplocené silnici skrze nekonečné lesy. Přijde nám zajímavé, že po této prázdné silnici jedeme pouze my a auto potkáme třeba jednou za 40 minut. Krajina se postupně nenápadně mění, venkovní teplota klesá a když zahlédneme na vrcholku nedalekého kopce trochu sněhu, dochází nám, že se nám to zimní oblečení přeci jen asi bude trochu hodit. Jen zatím nemáme ani potuchy, jak moc za něj v následujících dnech budeme rádi.

Podle přesných instrukcí od našeho Airbnb ubytovatele nacházíme ve vesničce Hackås náš dům, který nám zde bude tvořit týden základnu. Dům leží asi 100 metrů od jezera na mírném svahu. Od domu je výhled na jezero a na zasněžené vrcholky hor, které jsou na druhém břehu.

Je zima. Fouká ledový vítr a venku je 8°C. Pocitově nás zahřívají pouze lucerny vyzařující teplé žluté světlo, rozsvícené celý den na každém domě. Většinou jsou u vchodových dveří nebo v oknech. Podle legendy se svítí v oknech a u dveří proto, aby aby pocestný našel za nečasu cestu do úkrytu. Dnesi je to ale spíše proto, že lampička v oknech dodává domácnosti teplo a útulnost, která je v dlouhých sychravých dnech potřeba.

V SMS máme uvedeno, že klíč od domu najdeme v domě na kuchyňské lince. S napjatým očekáváním jdeme ke vchodovým dveřím a jsou skutečně odemčené. Ba co víc, v domě je příjemně vytopeno na 23 stupňů a na kuchyňské lince opravdu leží klíč! Opět nechápavě kroutíme hlavou. Historky o nezamykaných domech ve Skandinávii nelžou!

Dnes už jsme po náročném několikadenním přesunu ze srdce Evropy do srdce Švédska opravdu vyčerpaní a přes denní světlo, které tu i ve 22 hodin stále panuje, vyčerpaně usínáme.

DEN 5: Středa 11.5.2022

ÖSTERSUND a JEZERO STÖRSJON

Dnešní den chceme hlavně nabrat síly a trochu se zde zorientovat. Vydáváme se do nedalekého Östersundu nakoupit jídlo a trochu se cestou porozhlédneme. Cesty jsou možné dvě. Po hlavní silnici E45, nebo po menší silničce, která vede po břehu jezera Störsjon a nabízí krásné výhledy. Tu si vybíráme a po zbytek dovolené je naše oblíbená.

Počasí je dost aprílové. Chvíli svítí slunce, za pár minut přijde přeháňka a pak zase svítí slunce. Do toho od zasněžených vrcholků hor, které se tyčí v dáli na druhé straně jezera, fouká neuvěřitelně mrazivý vítr. Pořád je však kolem devíti stupňů nad nulou, takže si vystačíme s jarní bundou a svetrem.

Cestou náhodně odbočujeme z hlavní silnice a přijíždíme na místo, které působí vskutku polárně. K trajektu na ostrov Norderön. Tady už to opravdu nepřipomíná květen, měsíc, kdy u nás teploty občas atakují tropickou třicítku.

JEZERO STÖRSJON

Jezero Störsjon je zajímavé tím, že je rozlohou páté největší ve Švédsku. Na jezeře je také několik ostrovů, přičemž ten největší jménem Frösön má rozlohu 41 kilometrů čtverečních. Vodní plocha má úctyhodné rozměry. Je dlouhá 70 kilometrů, šířka se pohybuje kolem 25 kilometrů a maximální hloubka přesahuje 70 metrů. Od listopadu do května jezero pokrývá led.

Nejzajímavější je však legenda o jezerní obludě Storsjöodjuret (v překladu příšera z velkého jezera). První zmínka o příšeře pochází již z 11. století a od té doby se pravidelně objevují další svědectví. V roce 1894 vznikla společnost, která měla za úkol podrobně zdokumentovat život jezerní obludy a hlavně se ji pokusit chytit. Nad projektem osobně převzal patronát švédský král Oskar II., který na něj také finančně přispěl. Kromě řady nasbíraných svědectví ale tato snaha nepřinesla nic nového. Švédové byli přesto skálopevně přesvědčeni, že jejich „lochneska" je skutečná, takže ji v roce 1986 místní samospráva prohlásila za ohrožený druh, tudíž byla ze zákona chráněná. V roce 2005 ji ale ze seznamu odstranili.

ÖSTERSUND

Město je hodně oblíbené mezi švédskými studenty kvůli místní univerzitě. Je zde hodně možností pro trávení volného času. Muzeum a skanzen JAMTLI, kde se dozvíte mnoho o regionu Jämtland. Můžete se projít pro březích jezera, nad kterým se tyčí kopec se sjezdovkou se zbytky sněhu, nebo malebnými uličkami centra, ve kterých se nachází spoustu kaváren a menších podniků, které v tomto chladném počasí lákají k návštěvě.

Krásné udržované cihlové stavby, mezi kterými profukuje ledový vítr, dokreslují příjemnou atmosféru menšího města v podhůří. Vlastně mi město svou atmosférou trochu připomíná historické centrum Jablonce nad Nisou. Je tu trochu vzdušněji, budovy jsou nižší, ale zima stejná.

Östersund leží ve středu Švédska a je hlavním městem provincie Jämtland. Samotný Östersund je velmi malebným městem s přibližně 50 tisíci obyvateli, které se rozléhá na březích jezera Storsjön. Návštěva tohoto místa láká lidi z celého světa kvůli mezinárodním sportovním akcím, kde se každoročně konají závody Světového poháru v biatlonu.

Nad městem se tyčí Švédská národní biatlonová aréna, která je hodně známá pro fanoušky tohoto sportu. Jako občasní fanoušci tuto arénu z televize známe, jedeme se k ní podívat. K našemu překvapení zaparkujeme přímo u brány a bez jakýchkoliv omezení se dostáváme dovnitř. Nikdo nás nekontroluje, nikdo nás nevyhání a kolem nás se pohybují trénující sportovci ve švédských národních dresech. Jdeme se podívat na střelnici, mrkneme na tribuny a vyfotíme se na ikonickém místě, kde stále leží zbytky sněhu i teď, v půlce května.

DEN 6: Čtvrtek 12.5.2022

VÝLET DO DIVOČINY FORSALEDEN

Dnes se chystáme do přírody. Předpověď slibuje jasno a 6 stupňů. Naším cílem je oblast Forsaleden. Je to oblast lesů, skal, peřejí a tyrkysových jezer podél 7 km dlouhé turistické stezky. Moc o tom nevíme, informací na internetu lze dohledat pomálu (něco např. tady nebo tady). Bereme tedy svačinu na celý den, termosku s čajem, zápalky a párky na opékání na ohni. Spoléháme na to, že když je ve Švédsku ohniště na každém rohu, že bude možnost ohně i tady.

Už samotná cesta je pro nás dobrodružství. Desítky minut totiž jedeme hlubokým lesem po štěrkové cestě, která je značená jako silnice, cestou nepotkáme ani živáčka a z okýnka vyhlížíme medvědy a losy. Marně. Místo toho míjíme jen několik tetřívků, kteří se nám téměř vždy rozhodnou vběhnout do cesty. Velmi nejistě pokračujeme do hloubi lesa, kde nám už nesahá ani mobilní signál a nakonec přijíždíme na parkoviště. Jsme zde úplně sami a slyšíme jen zvuky lesa. Krásné a trochu děsivé.

Jsme mírně dezorientovaní a místo k peřejím jdeme lesem na druhou stranu na místo zvané Forsagården. Netušíme o co jde, tak jsme na místě náležitě překvapeni.

Jedná se o ruiny největší a nejstarší farmy ve Švédsku, která zde byla již v době Vikingů. Na jejím pozemku byly nalezeny dva hroby z doby železné, které byly podle odhadů postaveny kolem roku nula. Mezi další pozůstatky patří násep chatrče, zbytky mlýna, zbytky pily a také nespočet pozůstatků z bývalého velkostatku.

Forsa byla velká farma již ve středověku, jedna z největších norrlandských farem a ve starých spisech je označována jako „Forsa Stormannagård“. V průběhu 60. let 18. století začala výstavba skutečného velkostatku, který v roce 1824 tvořilo 40 ha polí a luk, 28 domů, k nimž kromě obytných budov patřily i stodoly, moderní mlýn, pila, truhlárna, dílna a kovárna. Farma byla ve většině ohledů soběstačná. V roce 1974 byly domy prodány a odstěhovány na pozemky k novým majitelům. Domy které se nepodařilo prodat byly zapáleny a bývalý velkostatek, kde po dlouhou dobu žil velký počet lidí, se stal minulostí...

Podrobnější a mnohdy ponurou historii místa lze zjistit na forsa.se.

Po celém Forsaånu je rozeseto celkem pět skalních maleb z doby kamenné. Jsou extrémně vzácné, vznikly před více než 3000 lety a byly nalezeny v roce 1992.

Forsaleden je skutečným klenotem zdejšího kraje. Stezka je dlouhá 7 km, podél které teče řeka skalnatým terénem a vy ji přes mosty a dřevěná prkna několikrát překročíte. Podél stezky jsou vodopády, potoky a jezera, která mají krásný nazelenalý třpyt způsobený minerály ze zdejších hornin.

Nevýhoda je, že pokud vás někdo nevysadí autem na jednom konci stezky a pak nevyzvedne na druhé, musíte jít stejnou cestou zpět. Užívali jsme si tuto divokou přírodu středního Švédska všemi smysly, v půli cesty si udělali oheň, na kterém jsme si opekli párky a cestou zpět se ještě vykoupali v ledových průzračných vodách zdejších bystřin. Co na tom, že bylo venku jen 6° a voda byla ještě mnohem chladnější :-).

Když jsme byli u auta a chystali se odjet, Zuzka najednou překvapeně řekla "Ty vole, los!". Byl tam. Vzadu mezi stromy na nás zíral obrovský starý los stejně překvapeně, jako my na něj. Po nekonečně dlouhé době, kdy se zastavil čas, se moudřejší z nás rozhodl že zírání již bylo dost a los odešel. My nasedli do auta a plni nadšení se vydali šeřícím se lesem do našeho domu u jezera Störsjon.

DEN 7: Pátek 13.5.2022

JAMTLI

Muzeum Jamtli se nachází v Östersundu. Skládá se z vnitřního muzea s expozicemi a skanzenu s historickými domy a farmami. Venkovní skanzen je volně přístupný a pokud se zde nekoná nějaká kulturní akce, vstup je zdarma. Do vnitřních expozic se vstup platí, ale muzeum toho nabídne opravdu hodně. Dozvíte se tu mnoho o historii zdejšího kraje od pravěku po současnost. V muzeu je mnoho interaktivních expozic pro děti i dospělé, jsou tu vikingské zbraně a také nevzácnější věc v tomto muzeu- 1000 let staré tapiserie z vikingské éry.

Musím říct, že muzea ve Švédsku mne opravdu baví. Jsou moderně pojatá, hodně interaktivní a velmi často i s anglickými popisky. I bez znalosti švédštiny či angličtiny se tu ale nudit nebudete, muzeum zaujme každého bez ohledu na věk.

1000 let stará tapiserie zdroj: jamtli.com

DEN 8: Sobota 14.5.2022

ZA NEJVĚTŠÍM VODOPÁDEM ŠVÉDSKA A DO NORSKÉHO TRONDHEIMU

Na dnešek máme naplánovaný celodenní výlet do Norska do města Trondheim. Je to asi 270 km, ale cesta na 4-5 hodin. Vyrážíme tedy v půl deváté a do navigace zadáváme cíl ležící nedaleko známého švédského horského střediska Åre- vodopád Tännforsen. Ten se nachází nedaleko švédsko-norských hranic a je zhruba v půli cesty do Trondheimu.

Cesta nám dobře ubíhá a my se můžeme kochat krajinou, která se blíže k Åre začíná měnit. Teplota klesá k 5°C a na obzoru se začínají tyčit vysoké kopce, které jsou pokryté sněhem. Začínáme si připadat, jako když cestujeme časem do některého ze zimních měsíců.

Za Åre odbočujeme na vedlejší silnici, která se klikatí po úbočí kopce a kolem se začíná objevovat sníh. Za několik minut přijíždíme na parkoviště v lese, které je úplně prázdné. Je zde pouze suchá kadibudka a automat na parkování, kde se dá platit kartou. Kombinace tradičního a moderního se nám líbí, ale využijeme jen ten automat. Poprvé za dovolenou oblékáme kompletní zimní výbavu a vydáváme se na cestu zasněženým lesem.

Vodopád Tännforsen je největší a nejmohutnější vodopád ve Švédsku. Zaujme svou šířkou 60 metrů a výškou 38 metrů. V okolí vodopádu se daří vzácným druhům rostlin, kterým vyhovuje vysoká vlhkost.

Vodopád nás doslova šokoval. Svými rozměry působí neuvěřitelně mohutně a síla nezkroceného vodního živlu nám doslova vyrazila dech. Mohutný průtok padající vody podpořený jarním táním okolního sněhu bylo něco, co jsme v životě neviděli. A ten hukot! Zde opravdu můžeme vodu nazvat živlem. Divokým a nespoutaným.

Sedáme do auta a brzy se nám plní jeden ze snů- vidíme soby. Jeden stojí na hlavní silnici vedoucí k hraničnímu přechodu do Norska a ostatní mu sekundují v březovém porostu u cesty. Auta v obou směrech zastavují, lidé stahují okýnka a tyto úžasné tvory si fotí. Setkání se soby je v tomto kraji zážitek i pro místní.

Po tomto krásném momentu pokračujeme v jízdě a brzy přejíždíme hranice do Norska. Norský hraniční přechod je bez kontrol a my projíždíme asi nejúžasnějším úsekem, kterým jsme během dovolené viděli. Náhorní plošinu protíná klikatící se silnice, která je obklopena krajinou plnou sněhu a zamrzlými jezery. Když začínáme klesat z hřebene dolů, počasí i krajina se mění. Sněhu ubývá, přibývá zeleně a začíná brutálně pršet. Po sjezdu na dno údolí vidíme podél silnice nespočet vodopádů. Bohužel venku tak leje, že vodopády pozorujeme jen přes okna auta. V dešti pokračujeme až k televizní věži do Trondheimu.

NORSKO: TRONDHEIM

Parkujeme u televizní věže, kde je sice parkování jen pro hosty restaurace, která se nachází na jejím vrcholku, ale nikdo to nekontroluje. Kamarád Šimon, který v Trondheimu několik let žil, mi poslal mapku s pár místy, které nám při této krátké návštěvě doporučuje vidět, takže se vydáváme podle ní.

Začínáme tedy tím, že se vydáváme výtahem na vrchol věže, kde je restaurace a vyhlídka na město. Tyholttårnet je 126 metrů vysoký radiový vysílač tyčící se na kopci nad centrem Trondheimu. Ve výšce 81 metrů je restaurace, která se pomalu otáčí kolem své osy a nabízí jedinečný pohled na město a jeho okolí. Ve věži sídli restaurace Eggon, která je po celém Norsku známá svými (na Norsko) nízkými cenami, takže se nenechte odradit tím, že by šlo o nějaký luxusní podnik a zajděte si na pizzu nebo na kávu. Stůl je ale lepší zarezervovat předem. Pojem "nízká cena" má však úplně jinou hodnotu pro Nora a pro Čecha, takže si ještě předem prostudujte ceník, abyste nebyli moc překvapeni.

Trondheim je bývalé hlavní město Norska a se svými 200.000 obyvateli je třetím největším městem této země. Turisty do města láká především katedrála Nidarosdomen, která je největším gotickým chrámem v severní Evropě. Trondheim ale nabízí řadu dalších turisticky atraktivních míst.

Pevnost Kristiansten je pojmenovaná po dánském králi Kristiánovi V. Byla postavena po velkém požáru v roce 1681 za účelem obrany města z východní strany, což se později ukázalo jako prozíravý krok. Během okupace Norska nacistickým Německem v roce 1940 byla pevnost pro změnu využívána jako popraviště. Její využítí je tedy docela pestré.

Když odhlédneme od temné vojenské historie, Kristiansten festning je dnes oblíbeným výletním místem. Z hradeb v okolí pevnosti je krásný výhled na město a v zimních měsících je odsud prý krásně pozorovatelná polární záře.

NIDAROSKÝ DÓM

Katedrála Nidarosdomen (Nidaroský dóm) je dominantou Trondheimu a největší středověkou katedrálou ve Skandinávii. Stavba dómu započala v roce 1070, kdy byly do Trondheimu převezeny ostatky krále Olafa II., který padl v bitvě o Stiklestad v roce 1030. V roce 1924 prý viděla manželka tehdejšího biskupa postavu středověkého mnicha jak škrtí kněze při bohoslužbě. V průběhu let i další svědkové tvrdili, že viděli postavu mnicha, který se pohyboval v katedrále i na přilehlém hřbitově. Katedrála má tedy očividně svého ducha. Legenda o mnichovi inspirovala známého norského spisovatele Frida Ingulstada k napsání románu Mnich.

BAKKLANDET

Bakklandet je asi nejhezčí čtvrtí v Trondheimu. Dominují jí barevné dřevěné domky postavené na kůlech, které lemují oba břehy řeky Nidelvy. Jejich historie sahá až do 17. století, kdy domy sloužily jako překladiště zboží z lodí připlouvajících do přístavu a jako ubytování obchodníků a dělníků. Stejně tak jako jiné části města, i Bakklandet byl několikrát zasažen požárem. V roce 1718, kdy byl Trondheim obléhán vojskem švédského generála Carla Gustafa Armfeldta, byla část domů na Bakklandet zničena. Barevné domky ale neohrožovaly jenom požáry. V šedesátých letech minulého století přišel Trondheim s plánem na stavbu čtyřproudé dálnice a Bakklandet měl být srovnán se zemí. Nutno říci, že v té době byla spousta z domů na Bakklandet v dezolátním stavu. Naštěstí se tak nestalo a dnes je Bakklandet malebnou zónou pro pěší a cyklisty, která je plná kaváren, obchodů a restaurací.

GAMLE BYBRO

Zdroj: https://realcamplife.com/trondheim-co-navstivit/

Nejhezčí pohled na barevné dřevěné domky lemující řeku Nidelva je z Gamle Bybro (Starý most). Gamle Bybro byl postaven v roce 1681, stejně jako pevnost Kristiansten, jakožto součást městského opevnění. Uprostřed mostu stála až do roku 1816 železná brána, kterou hlídali stráže. Most prošel v průběhu let mnoha rekonstrukcemi. Nyní jsou dvě zdobené dřevěné brány při vstupu na most jedním ze symbolů Trondheimu. Říká se jim Lykkens portal (Brána štěstí) podle písně zpěváka a skladatele Kristiana Oskara Hoddø, kterou složil v roce 1940. Hoddø byl jedním z členů Odporu proti nacistické okupaci Norska a v roce 1943 byl nacisty popraven.

Přímo naproti přes ulici od mostu Gamle Bybro se nachází unikátní výtah pro kola. Skvělé na něm je, že je zdarma. Méně skvělé je pak to, že většinu času nefunguje. Když ale funguje, tak je na zemi kolejnice, po které se pohybuje stupátko. Na to si cyklista položí jednu nohu a už frčí do kopce směrem k pevnosti.

SOCHA LEIFA ERIKSSONA

Na první pohled nepříliš zajímavá socha umístěná u hotelu na pobřeží. Na podstavci je vyobrazen viking Leif Eriksson, který objevil ameriku téměř o 500 let dříve než Kryštof Kolumbus.

Podle archeologických výzkumů Eriksson přistál na území dnešního kanadského ostrova Newfoundland. Na tomto území, které kvůli plodícím keřům vinné révy pojmenoval jako Vinland, se svou družinou vytvořil malou osadu, kde také přezimovali. Stopy osady objevil roku 1960 v této oblasti norský badatel Helge Ingstad. Objevili základy staroseverských stavení, kovárny a stopy po tavení železa. Pokud by se tak stalo už dříve, dost možná bychom dnešní Ameriku znali pod úplně jiným názvem.

V části o Trondheimu jsem použil text z článku https://realcamplife.com/trondheim-co-navstivit , který je skvěle napsaný a popisuje téměř všechny námi navštívená místa.

CESTA ZPĚT

Zpáteční 4 hodinová cesta ubíhá o poznání rychleji, než cesta sem. Při průjezdu hlubokými údolími začalo opět strašně pršet. Po vyjetí na náhorní plošinu se nám ale dostává jiného přivítání. Nejprve nám do cesty skočí srnka, která se nijak neliší od těch které známe od nás. Jen výška jejího skoku přes svodidla byla dost ohromující. O chvíli později nám ale přes cestu přebíhá sněhově bílý zajíc. Koukáme na něj jak na přízrak a přemýšlíme, jestli nemáme nějaké abstinenční příznaky, když večer pijeme místní nízkoalkoholické pivo. Jak nám ale prozradí wikipedie, je to skutečné.

Zajíc bělák (někdy se mu říká také polární králík) žije v severských oblastech Evropy a v Alpách. Tento odlehle žijící druh, nenápadný, nenáročný a nepředvídatelně se chovající, může stejně dobře žít v různé nadmořské výšce v lesích jako na nekonečných holých terénech a někdy i nad hranicí 3000 m n. m. V létě má tento zajíc šedohnědou srst, která se s příchodem podzimu mění na sněhově bílou. Jeho končetiny jsou přizpůsobeny pohybu na sněhové pokrývce. Zadní končetiny jsou opravdové sněžnice, tlapky jsou značně dlouhé, prsty hustě ochlupeny i po stranách a na dolní straně. Je to prostě takový králičí Yetti.

S přicházejícím večerem v horách na švédsko-norských hranicích výrazně klesá teplota až k jednomu stupni nad nulou a začíná silně chumelit. Trochu z toho znervózníme, protože zimní gumy máme o 2500 km jižněji v Mnichově Hradišti. Jedeme po mokré silnici opatrně a přijíždíme na odpočívadlo u švédského Åre. Tady už je pravá nefalšovaná zima.

Cestou z hor opět potkáváme stádo sobů ze kterého jsme stejně nadšení jako dopoledne. Když se blížíme k Östersundu, stěžuju si, že tady jsou všude cedule "pozor los", ale nikde v celém Švédsku losa není vidět. Jen to dořeknu, Zuzka vykřikne řekne svou kouzelnou větu "ty vole, los!". Brzdím a beru do ruky foťák.

O pár minut později parkujeme u našeho domu. Byl to nádherný den plný zážitků.

Světelné podmínky nic moc, ale máme ho na fotce!

DEN 9, 10: Neděle 15.5. a pondělí 16.5.2022

RELAXAČNÍ DNY

Ráno nás budí sněhové vločky, které nám střešním oknem proklouzávají až do postele. Během posledních pár dnů se tu dost ochladilo a teplejší jarní z doby našeho příjezdu je fuč.

Většinu dne trávíme procházkami kolem jezera Störsjon, náš pobyt ve středním Švédsku se totiž chýlí ke konci a v úterý vyrážíme na jih.

V pondělí večer si pomalu balíme, ale nenecháme si ujít poslední grilovačku. Na terase zapálím gril a ve svitu severských slunečních paprsků otevírám pivo a pokládám klobásky na gril. S výhledem na jezero a zasněžené hory si užívám tento moment.

Večer je hodně dlouhý a světlo, jaké panuje ještě chvíli před půlnocí, mne nepřestává fascinovat. Po 23. hodině tedy vyrážím fotit k břehu jezera. Ještě v jednu hodinu po půlnoci vidíme z okna na obzoru červený pruh od zapadajícího slunce.

Poslední fotka v galerii (fotka s oknem) je focena v 0:18.

DEN 11: Úterý 17.5.2022

PŘESUN NA JIH

Dnešní den trávíme na cestě. Nemáme dnes v plánu něco nového poznávat, naším cílem je dorazit v rozumném čase na předměstí Stockholmu, kam se chystáme zítra. kromě zastávek na svačinu se nikde nezdržujeme a trasu dlouhou 538 kilometrů zvládáme na necelých 7 hodin, jak jsme plánovali.

V Södertälje, ležícím 30 kilometrů jihozápadně od Stockholmu, panují příjemné jarní teploty, díky čemuž ze sebe shazujeme zimní oblečení a obklopeni zelení vykládáme auto jen v tričku. Dnešní domek je zajímavý tím, že byl postaven roku 1847 a my si kromě moderních švédských domků vyzkoušíme i něco trochu historičtějšího.

DEN 12: Středa 18.5.2022

STOCKHOLM

Ráno nás vítá počasí jako z partesu. Vymetená jasná obloha a slunce, které prohřívá naše severem promrzlé kosti. Autem vyrážíme ze Södertälje a za 20 minut parkujeme ve Stockholmu na parkovišti P+R u stanice metra Gullmarsplan. Parkoviště je malé a se štěstím parkujeme na jednom ze dvou posledních volných míst. Za cenu pěti eur zde můžeme parkovat celý den a máme to do centra pěšky jen 20 minut.

My se vydáváme hledat metro, protože pohyb pěšky po neznámem městě a orientace v něm je pro nás ze začátku hodně složitá. Po chvíli zmateného pobíhání v okolí parkoviště nás v nedalekém podchodu osloví paní v oranžové vestě, která odloží smeták a plynulou angličtinou se zeptá, zda něco nepotřebujeme. Trpělivě nám vysvětluje, že vlakové nádraží, kolem kterého jsme před chvílí prošli, je stanice metra. Chvíli si myslíme, že jsme se nepochopili, ale nakonec nás ubezpečila, že právě to je stanice metra a že se odsud dostaneme do centra.

Stanice metra má asi 6 kolejí, z každé jezdí vlaky několika směry a my si připadáme, jak kdybychom přijeli z pralesa a ne z Prahy, kde metro používáme odmala. Začínáme tím, že si kupujeme v telefonu jízdenky přes aplikaci SL-Journey planner and tickets, což je obdoba naší Lítačky. U vstupu na nástupišti přikládáme displej s QR kódem k turniketu a ten nás pouští dál. Vybíráme linku se zastávkou Gamla Stan, který je prvním cílem.

GAMLA STAN

Gamla Stan je jedním z největších a nejzachovalejších středověkých městských center v Evropě a je jednou z hlavních atrakcí Stockholmu. Právě zde byl Stockholm roku 1252 založen. Název tohoto historického centra znamená staré město, ale do roku 1980 byl používaný název Staden mellan broarna (Město mezi mosty). Ostrov Gamla Stan je známý svými dlážděnými ulicemi a barevnými budovami ze 17. a 18. století. Nachází se tu středověká katedrála Storkyrkan a Královský palác, který je oficiální rezidencí krále. Zde se každodenně koná střídání stráží. My, aniž bychom to plánovali, přicházíme právě včas a střídání začíná.

Nějakým nedopatřením jsme se vyskytli v bezprostřední blízkosti přehlídky a neplánovaně se tak stali téměř její součástí.

V teplém květnovém slunci sundáváme mikiny a po městě se pohybujeme pěšky. Atmosféra připomíná příjemný letní den. Na nábřeží vysedávají lidé u studených drinků, kolem jezdí děti na kole a všude prodávají zmrzlinu. Ve vzduchu se ale vznáší ještě něco. Něco výjimečného. Slavnostní atmosféra, kterou mají na svědomí švédské a finské vlajky, vyvěšené prakticky všude. Dnes 18.5.2022 totiž Švédsko a Finsko podaly společně přihlášku do NATO a učinily tak historický klíčový krok k překreslení bezpečnostní mapy Evropy v návaznosti na ruskou invazi na Ukrajinu.

STOCKHOLMSKÉ METRO- NEJVETŠÍ GALERIE NA SVĚTĚ

Metro ve Stockholmu díky barevné výmalbě stanic připomíná vikingské jeskyně a mnozí jej považují za nejkrásnější na světě. Připomíná velkou galerii. Pokud pojedete do Stockholmu, určitě si vyhraďte čas na prohlídku stanic. My jsme z časových důvodů navštívili asi 3 stanice v okolí centra, ale mít víc času, asi bych tu metrem dokázal jezdit celý den...

Ve Stockholmu funguje metro, autobusy, tramvaje, lokální vlaky, autobusy i lodě. Při zakoupení jízdenky přes aplikaci SL se můžete přemisťovat veškerými dopravními prostředky včetně příměstských vlaků. Platí také na přívozy (Djurgårdsfärjan), které propojují 3 důležité ostrovy a jezdí každých 15–20 minut.

Pěší výlet městem zakončujeme na ostrově Djurgården, který se nazývá ostrov muzeí, kde je mimo jiné i muzeum Vasa. Tady sedáme na loď a přeplouváme na ostrov Gamla Stan, kde jsme začínali. Odsud to máme k autu už jen kousek...

DEN 13: Čtvrtek 19.5.2022

TRANZIT NA ÚPLNÝ JIH ŠVÉDSKA

Na cestě jsme dnes od deseti ráno do 19h s několika zastávkami. Při tomhle přesunu stojí za zmínku pouze dvě události.

Požár statku, který olizovaly plameny, byl vidět až z dálnice a dým stoupal neuvěřitelně vysoko. Druhá byla návštěva prodejny Lidl v Malmö. Už když jsme projížděli rozbitými ulicemi skrze nevábně a zanedbaně vyhlížející sídliště, říkali jsme si, že to nepůsobí jako Švédsko, které známe poslední dva týdny. Očividně jsme si vybrali jako cíl nákupu prodejnu v přistěhovalecké čtvrti. Tato čtvrť působila chmurně a podobným způsobem působila i samotná prodejna německého diskontního řetězce. V Lidlu, kde jsme byli svou barvou pleti téměř anomálií, jsme si nakoupili zásoby a potravinové suvenýry domů.

Byl jsem rád, že při návratu k našemu autu, které zde působilo jak Maybach mezi Feliciemi, bylo všechno v pořádku a nikdo nám ho nevybral. Nemohu říct, že bych se tu cítil ohrožen, ale pod vlivem švédských krimi seriálů a článků popisující problematické začlenění přistěhovalců do společnosti jsem byl dost rád, že odsud odjíždíme a přesouváme se do vesničky Höllviken, ležící 20 minut odsud.

DEN 13: Pátek 20.5.2022

DOMŮ

Dnes kolem druhé hodiny odpoledne nám má vyplouvat trajekt z nedalekého Trelleborgu. Máme tedy dost času a nemusíme spěchat.

Já se dopoledne věnuji kratochvíli s názvem "sledování balíku v aplikaci švédské pošty", kterou provádím již několik dní. Ještě v Östersundu jsem si totiž objednal přes švédský e-shop outnorth.se vlněný svetr. Nechal jsem si ho poslat do výdejního boxu a očekával jsem, že boxy fungují stejně jako u nás Alza boxy, tedy že Vám přijde do emailu kód pro vyzvednutí. V den doručení do boxu mi přišla SMS, že balík je k vyzvednutí a pro vyzvednutí mám použít "švédské Bank iD". Past sklapla. Za prvý, nevím co to je, za druhý, to nemám. Během návštěvy Stockholmu jsem tedy volal na švédskou poštu, ale nedovolal se. Rozhodl jsem se tedy prozkoumat aplikaci a našel jsem možnost "schránka nejde otevřít". Prošel jsem několika kroky a dostal jsem se na změnu výdejního místa. V Höllvikenu je několik výdejních míst a jedním z nich byla prodejna COOP. Zadoufal jsem, že zde to nebude další bezkontaktní místo a balíček si nechal přeposlat sem. Dle aplikace by datum doručení mělo být pátek 20.5.2022, což je dnes.

Nejpozději ve 13h musíme bezpodmínečně odjet do přístavu a už je poledne. Se svetrem se pomalu loučím a naposledy o dovolené nakládám věci do auta. Když mám o půl jedné naloženo, pípne mi SMS "balíček na Vás čeká na výdejním místě". Sedám do auta letím ke COOPu. Zde v prodejně má okénko švédská pošta a já se řadím nervózně do fronty. Pořád nevím, zda se k balíčku bez švédského Bank iD dostanu. Pro ověření identity však stačí český OP a já jako nejšťastnější člověk v Höllvikenském COOPu vycházím s balíčkem v ruce ven.

Firma Outnorth se zaměřuje na Outdoor ze skandinávské perspektivy – „To nejlepší ze skandinávského outdooru“ zní jejich heslo. Oblečení, boty a vybavení vybírají především od severských značek. Nabídka zboží je obrovská a v cenových akcích je i pro našince cena výhodná. Produkty, které u nás neseženete a pokud ano, jsou nesmyslně drahé, se tady dají nakoupit o mnoho levněji. Doma jsem zjistil, že kromě domény outnorth.se mají i doménu outnorth.de, kterou jsem již z domova několikrát využil pro nákup severských produktů až domů.

Máme před cestou trochu času. Zastavujeme se tedy projít ještě u moře a poté se stavujeme na oběd v Trelleborgu v McDonald's. Pak už jen čekáme v autě v přístavu na loď, která má hodinu zpoždění.

Přesně v deset hodin večer najíždíme z lodi na pevninu v německém Rostocku a po dálnici letíme až domů, kde jsme v půl páté ráno.

UŽITEČNÉ ODKAZY A APLIKACE:

• Epass24- web pro platbu mýtného v Norsku a Švédsku. Možností platby je několik, já si zaregistroval platební kartu ke svému účtu a platba za mýtné v Norsku se mi automaticky strhla.

• SL-Journey planner and tickets- aplikace pro nákup jízdenek městské hromadné dopravy ve Stockholmu

• Klart - Väder- aplikace o počasí

• SJ - Biljetter och trafikinfo- něco jako český IDOS

• Visit Sweden- Oficiální webové stránky Švédska pro turistiku a cestovní informace

• Švédsko: země vlídných lidí- článek v češtině o Švédsku

• Visit Östersund- Oficiální webové stránky města Östersund pro turistiku a cestovní informace

• sweden.se -Tato webová stránka je oficiálním zdrojem faktů o Švédsku.

• TT LINE- stránky lodní společnosti se kterou jsme pluli tam i zpět

• IKEA MUSEUM- muzeum ve městě Älmhult nacházející se v prostorách prvního domu IKEA na světě

• Muzeum a skanzen JAMTLI- Muzeum se nachází ve městě Östersund. Vstup do skanzenu je zdarma, pokud se zde zrovna nekoná nějaká speciální kulturní akce.

• Tännforsen- stránky největšího švédského vodopádu