Vyhledat
  • Obrázek autoraMiroslav Novotný

CESTOPIS 2010: Maďarsko

Aktualizováno: 4. 9. 2020

"Tak je to tu po roce konečně zase", říkám si v sobotu ráno, když připevňuji střešní box na auto. Už se nemohu dočkat, až budeme všichni naložení a vyrazíme na cestu. Čeká nás týden v Maďarsku, o kterém toho moc nevíme a jsme zvědaví, jaká tam bude dovolená.

26.6.-2.7.2010

Den 1: So 26.6.

Auto je naložené, a už vyjíždíme na cestu v sestavě: Vojta alias "Harry", Karolína, Šárka a já. Od domu vyjíždíme v 9 hodin a kolem půl jedné přijíždíme do BRATISLAVY. Hned po příjezdu jsem ovšem jako zkušený střelec trefil jedinou jámu v silnici, kterou jsme za celou cestu potkali a první ztráta byla na světě. Ulétla nám poklice... Po této příhodě jsme dorazili do kempu ve Zlatých Pieskách, který se ukázal jako jeden z nejlevnějších za celý týdenní pobyt.

Vzhledem k tomu, že u kempu se nachází konečná tramvaje, rozhodli jsme se, že do centra pojedeme "električkou".

Procházku jsme zahájili prohlídkou STARÉHO MĚSTA, jenž bylo velice pěkné a panovala zde klidná atmosféra. Ke všemu se zde konal festival slovenských lidových tanců a hudby, kde se texty písniček stále točily kolem Jánošíka. Prostě pohoda...

Zde jsme strávili nejvíce času z naší návštěvy, protože se většina památek nachází v historickém jádru města. Stará radnice je komplex budov vybudovaných ve 14. a 15. století a dnes je sídlem městského muzea. MICHALSKÁ BRÁNA je jediná brána z původních středověkých městských opevnění a je jednou z nejstarších budov ve městě. Univerzitní knihovna, vybudovaná v roce 1756, byla používaná uherským sněmem (parlamentem) v letech 1802-1848. Odtud jsme šli pěšky na Bratislavský hrad.

BRATISLAVSKÝ HRAD je dominantou města už odedávna. Nachází se na levém břehu Dunaje a patří k němu i neodmyslitelné podhradí. Tento kamenný hrad byl založen už v 10. století a v průběhu dalších staletí byl dále upravován a restaurován. Z hradu je krásný výhled po okolí (tedy pokud se vyžíváte v krásné betonové šedi paneláků, rezavých jeřábů a dalších takto nádherných objektů :-/ ) a své sídlo tu má i expozice Slovenského národního muzea.

Hrad má celkem čtyři věže, vždy jednu v každém rohu, uprostřed hradu nechybí nádvoří. V podhradí se nachází historická část města, která je plna malebných a křivolakých uliček se spoustou obchodů se suvenýry. Další zajímavou budovou v okolí hradu je PARLAMENT.

Po prohlídce města jsme v horku, které zde panovalo, dorazili do kempu a šli jsme se občerstvit ke stánku s pivem, kde jsme se pak občerstvovali až do tmy :-).

Den 2: Ne 27.6.

V neděli ráno jsme vyrazili asi na 70 km dlouhou cestu do lázní ve městě Győr. Zde jsme si koupili tříhodinovou vstupenku a minimálně 2 hodiny jsme se nehnuli z vody. Mají tam několik bazénu s různými teplotami vody. Od klasicky "chladného" až po bazén v jeskyni, kdy byla voda o teplotě 37 stupňů (což byl vyloženě luxus:-)). Krom vířivek, vodopádů, vodního baru atd., tam ještě bylo i dost restaurací s rozumnými cenami.

Po koupání jsme jeli do městečka GÁRDONY, které je vzdáleno asi 50 km od Budapešti a ve kterém jsme měli kemp. Byl přímo u jezera a bylo nádherné sledovat východy a západy slunce.

Den 3: Po 28.6.

V pondělí ráno jsme se rozhodli změnit způsob dopravy a vyrazili jsme na nádraží na vlak do Budapešti. Koupili jsme si zpáteční studentské lístky. Vše šlo hladce, až do chvíle, kdy průvodčí chtěl vidět studentské průkazy... Pouze Šárka měla platného ISICa, Vojta s Kájou neplatného a já žádného... Nakonec to pro mne dopadlo dobře, a po tom co, jsem dlouho doloval studentskou kartu alias kreditku, tak ji nakonec průvodčí vidět nechtěl. Do BUDAPEŠTI jsme dorazili asi s půl hodinovým zpožděním kolem půl dvanácté. Z nádraží jsme nejprve šli do kopce, kde leží hrad.

HRAD A HRADNÍ KOMPLEX

Hradní komplex se nachází v 1. městském obvodě, v Budíně. Najdete zde královský palác, tři kostely, několik muzeí, historické budovy, náměstí a restaurace. Na hrad se můžete dostat autobusem nebo zubačkou známou jako sikló, kterou již z dálky uvidíte. Nedaleko je také Rybářská bašta, stojící poblíž Matyášova chrámu, a vyniká svou bílou pískovcovou barvou. Na jejím místě se ve středověku nacházel trh s rybami. Z bašty je krásný výhled na Pešť. Na hrad je také krásný výhled od Dunaje.

ŘETĚZOVÝ MOST (LÁNCHÍD)

Řetězový most je nejstarším a nejznámějším mostem v Budapešti. Nechal ho postavit maďarský šlechtic a politik István Széchényi po velkých záplavách ve 30. letech 19. století. 202 metrů dlouhý most vznikal v letech 1839 až 1849. Během druhé světové války byl zničen a obnovy se dočkal roku 1949, sto let po svém dokončení.

PARLAMENT

Maďarský parlament je neopomenutelnou součástí Budapešti. Nachází se hned u Dunaje a jeho hlavní brána směřuje na Kossuthovo náměstí.

Parlament byl postaven na přelomu 19. a 20. století a jde o nejrozlehlejší budovu Maďarska. Má asi 691 místnosti, na délku měří 268 metrů a výška kupole je 96 metrů. Parlament byl vybudován v neogotickém slohu a inspirací mu byl částečně jeho londýnský "kolega".

NÁMĚSTÍ HRDINŮ

Náměstí Hrdinů (Hösök tere) se nachází na konci Andrássyho třídy. Na Andrássyho třídě je řada divadel, restaurací a kaváren a dokonce i maďarská Státní opera. Zde jsme nastupovali do starého metra a jeli na již zmiňované náměstí. Zde je vstup do městských sadů (Város liget), v nichž najdete Széchenyiho lázně a Vidám park(Hösök tere). Uprostřed náměstí stojí 36 metrů vysoký sloup se sochou archanděla Gabriela nesoucího svatoštěpánskou královskou korunu a apoštolský kříž. Náměstí lemuje kolonáda se sochami význačných osobností maďarské historie. Na náměstí se nachází ještě hrob neznámého vojína, výstavní hala (Mücsarnok) a Muzeum krásných umění.

V parku jsme si dali pozdní "oběd", což byl gyros, a spěchali jsme nejrychlejší možnou cestou na vlakové nádraží Budapešť Déli.

Cesta vlakem byla vyčerpávající vzhledem k vedru, které panovalo... Po příjezdu do Gárdony jsme šli nakoupit potraviny na večeři. Při té příležitosti jsme s Vojtou zjistili, že v prodejně ABC (což je asi něco jako naše Jednota) mají v chladničce české pivo Kozel. Popadli jsme ho, venku ho o zábradlí otevřeli a spojeně jsme šli do kempu :-).

Den 4: Út 29.6.

V úterý za rozbřesku jsme sbalili stan a jeli jsme směrem k vesničce CSESZNEK. Zde stojí zachovalý hrad. Jediné, co mě cestou opravdu děsilo, bylo svítící "hladové oko". Nevěřil bych, že během 40-50 kilometrů po maďarském venkově člověk nenarazí na čerpací stanici:-/. Nakonec nás zachránil jeden chlapec u rodinného domku, který nás poslal na nedalekou benzínku. Než jsme ji uviděli, vůbec jsme si nebyli jisti, jestli chlapec pochopil, na co jsme se ho ptali. Naštěstí pochopil :-).

Mně osobně hrad mile překvapil a hodně se mi to tam líbilo. Člověk si mohl téměř všechno prolézt a byl tam hezký výhled na okolní krajinu. Je to prý jeden z mála zachovaných hradů v Maďarsku a údajně i ten nejhezčí. Z dálky je v krajině viditelný a stojí na vápencové skále.

Po prohlídce hradu jsme v navigaci zadali další dnešní cíl- kemp u Balatonu. Kemp jsme našli bez potíží a hned jsme se vyrazili koupat. Voda byla úžasně čistá a hodně teplá. Jediné, co kazilo z koupání trochu dojem, byly řasy, které se místy kvůli nevelké hloubce Balatonu vyskytovaly. Nebylo to ovšem nic hrozného. Po koupání jsme se jeli podívat do nedaleko vzdáleného Balatonfüredu.

Městečko BALATONFÜRED je nejstarším a nejvyhledávanějším letoviskem na pobřeží Balatonu. Rozkládá se na severním pobřeží nedaleko poloostrova Tihany. Balatonfüred je také lázeňským centrem s termálními prameny. V první polovině 19. století tu byl vybudován areál lázní s promenádami a Balatonfüred se rozrostl. V roce 1846 spustil z Balatonfüredu István Széchenyi na jezero první parní loď. Najdeme zde Červený kostel z 18. století a Bílý kostel z roku 1829. Zajímavým místem města je část zvaná Siskie. V této části jsou pěkné chalupy s doškovými střechami.

My jsme si prošli především promenádu a přístav. Centrum je hodně turisticky zaměřené a např. o koupi suvenýrů tu rozhodně není nouze.

Po procházce a následném nákupu jsme se vraceli zpět do kempu. Cestou jsme si ještě koupili stáčené víno od "Máriky". To byla přiopilá, veselá paní (do té doby než jí Vojta naštval :-D), která uměla pouze maďarsky a pořád jela své dlouhé monology. Moc jsme si s ní sice nepopovídali, ale zasmáli jsme se parádně :-).

Den 5: St 30.6.

Dnes ráno začíná den, ve kterém nemáme přesně vymyšlená místa, kam se chceme podívat. Začíná totiž naše Wine Tour. Nejprve ale přijíždíme na poloostrov Tihany.

TIHANY je hluboko do Balatonu vybíhající poloostrov se stejnojmennou obcí. Celý poloostrov je chráněnou přírodní i kulturní památkou a byl obydlen před tisícem let. Na poloostrově původně stávala rybářská vesnice. V městečku Tihany jsou památkově chráněné domy z 18. století.

V přírodním chráněném území Tihany jsou vzácné druhy rostlin a zvířat. Kromě toho tu najdeme čedičové skály a obydlí mnichů. Mniši byli do skal zahnáni v 11. století. Na poloostrově jsou zajímavé přírodní vyhlídky na jezero Balaton. Nejznámější vyhlídky jsou Střecha lesa a Zlatý dům.

Teď přišla na řadu pravá a nefalšovaná Wine Tour. Spočívala v tom, že za celý den jsme ujeli asi 40-50 km, téměř v každé vesnici jsme nalezli sklípek a zastavovali na degustaci. Příjemně strávený den :-). Nejhezčí sklípek jsme našli nedaleko města Tapolca.

Do večera se z našeho auta stalo pojízdné vinařství, rozhodli jsme se tedy, že pojedeme do kempu.

Co se ale nestalo... V momentě, kdy jsme najeli na asfaltovou silnici, začalo pravé přední kolo dělat hrozný zvuk připomínající řezání dřeva na cirkulárce. Zvuk se navíc s každým dalším ujetým metrem zhoršoval a za pár okamžiků jsme se ve vesnicích, kterými jsme projížděli, stali středem zájmu. Z domků vybíhali děti, rodiče i babičky, aby se podívali, co přijelo za atrakci. S autem jsme navíc jeli max. 20 km/h, takže jsme si pozornost náležitě vychutnali...

Brzdu jsme raději moc nepoužívali, protože hrozilo, že po jejím sešlápnutí se už nerozjedeme. Navíc všechny servisy v okolí již měly po pracovní době, prostě pohoda...

Jedna věc, která nám ze závěru dne fakt parádně vyšla, byl kemp. Nemuseli jsme jet daleko, byl umístěný přímo u Balatonu, za velmi příznivé ceny a s ochotným personálem. Večer jsme si v místním kiosku koupili langoš a šli jsme spát...

Den 6: Čt 1.7.

Následující ráno jsme nabrali směr KESZTHELY (vzdálené asi 20 km) a hledali jsme autoservis, kde by nám opravili brzdy. Cestou nám kolo přestalo dělat zvuky a vypadalo to již dobře. I tak jsme ale, hned na okraji města, navštívili autoservis Castrol.

Vše zde proběhlo hladce a po kontrole brzdových destiček jsme mohli pokračovat dále. Kolo by prý mělo být v naprostém pořádku. Za kontrolu si pán řekl o 1000 HUF (cca 97 Kč).

Prošli jsme si centrum města a jeli jsme do města Sarvár.

SARVÁR je příjemné městečko, bohaté na kulturně historické památky a turistické pozoruhodnosti. Sárvár byl důležitou křižovatkou vojenských cest v antice. Od 16. století byla tato oblast významným střediskem vzdělanosti a kultury, a to díky vybudovanému hradu Nádasdy-vár, který byl následně přestavěn na renesanční hradní zámek a stal se symbolem města.

Historie zámku je spojena s rodinou hraběnky Alžběty Báthoryové, tzv. Krvavé hraběnky u nás známé jako Čachtická paní. Na místě jeho dřívějšího vodního příkopu dnes najdeme platanový park.

Odtud jsme již v navigaci měli zadaný náš poslední kemp. Kemp jsme našli naprosto bez potíží. Byl ale v tak děsném stavu, že jsme se otočili a jeli jsme hledat něco jiného.

Nedaleko odsud jsme našli Thermal camping (https://www.saratermal.hu). Zde vyšla noc na osobu v naší měně asi na 240 Kč. Bylo to tady výborné, vstup do bazénů byl od 7h-21h, z toho měl každý jinou teplotu. Takže na poslední den to bylo úplně to nejlepší, co jsme mohli najít.

Večer jsme se jeli podívat, a hlavně navečeřet, do nedaleko vzdáleného města Sopron.

SOPRON je pohraniční město z velké části obklopené hranicí s Rakouskem. V jeho okolí se pěstuje červené i bílé víno, sídlí zde tedy mnoho vinařů. Také se zde nacházejí mnohé historické památky (synagoga, gotické kostely).

Během večeře jsme si popovídali o průběhu a dojmech z cesty, kterou jsme absolvovali. V kempu jsme si zabalili věci, protřídili suvenýry (především vína) a vše jsme naskládali do auta.

Den 7: Pá 2.7.

Ráno jsme si ještě na skok vlezli do bazénu a kolem 11h dopoledne jsme vyrazili směr Bratislava, Brno a Praha.

Orientační místa, kde jsme cestou spali: 1.den - Bratislava 2.den - Gárdony - u nejteplejšího jezera v Evropě 3.den - Gárdony- pa návratu z Budapešti (na S od Balatonu) 4.den - Balatonfüred (SV Balatonu) 5.den - Keszthely (SZ Balatonu) 6.den - Sarvár (kousek od hranic s Rakouskem)