Vyhledat
  • Obrázek autoraMiroslav Novotný

VÝLET: Stojí za to jet do Kutné Hory? Určitě!

Aktualizováno: 4. 9. 2020

Dnes je krásně, cítíme se odpočatě, ale je již po poledni. Kam vyrazit a vidět něco zajímavého? Napadla nás Kutná Hora, kde nakonec navštívíme Kostnici, Chrám sv. Barbory a projdeme se po Vnitřním Městě.

25.3.2017 => 168 Km

Po celotýdenním pracovním shonu si dnes chceme dát volnější den, dočerpat síly a pořádně se dospat. Nechce se nám ani moc vařit oběd, tak vyrážíme do Skály na oběd (www.restauraceskala.cz). Jenže... Po najedení začíname pociťovat, že jsme sil načerpali již dost a už nás svrbí nohy (po vydatném obědě spíš kola od auta). Ještě při obědě na wifi lovím nápady, kam vyrazit. Našel jsem to! Kostnice v Kutné hoře se nám zda jako super nápad pro slunečné jarní odpoledne.

Po obědě tedy nasedáme do auta a vyrážíme po ose Nymburk, Poděbrady a Kutná Hora. Cesta probíhá hladce a bez zdržení, za hodinku a pár minut jsme na místě u Kostnice. Parkujeme před "Hostincem U Zlatého Lva", kde je velký počet parkovacích míst a dá se zde pohodlně zaparkovat. Parkování je možné i přímo před Kostnicí, ale s naleznutím parkovacího místa to může být složitější.

Od parkoviště přes ulici vidíme CHRÁM NANEBEVZETÍ PANNY MARIE, který míjíme a směřujeme rovnou ke Kostnici, aby nám ji nezavřeli. Je přeci jen již celkem pokročilé odpoledne.

Do KOSTNICE se vchází přes hřbitov, který je ovšem plný turistů, tak se zde příliš nezdržujeme a jdeme k pokladně. Cena za osobu byla 90 Kč.

KOSTNICE Již od 13. století na tomto místě existoval hřbitov. Podle pověsti přinesl místní opat hrst země z Božího hrobu v Jeruzalémě a rozházel ji po hřbitově. Místní půda se tak stala součástí Svaté země a kromě lidí z Čech zde byli pohřbíváni i lidé z okolních zemí. Často zde byli také pohřbíváni oběti epidemií. V 15. století byl hřbitov zrušen a exhumované ostatky byly uloženy uvnitř podzemní kaple, kde je sedlecký mnich seskládal do velkých pyramid. Dnes jsou tu uloženy ostatky asi 40 tisíc zemřelých. Interiér od té doby zaznamenal několik úprav, nynější podoba pochází z roku 1870.

Po prohlídce Kostnice jsme se autem přemístili asi o 3 kilometry dále a parkujeme s výhledem na Chrám sv. Barbory. Pěšky se vydáváme přes zahrady Jezuitské koleje a již z dálky obdivujeme tyto stavby (Jezuitskou kolej a Chrám sv. Barbory).

Katedrála a Jezuitská kolej
CHRÁM SVATÉ BARBORY byl stavěn v letech 1388-1558. Jedná se o pětilodní gotickou katedrálu, která měla svou majestátností a velikostí konkurovat katedrále pražské. Stavba katedrály zároveň vyjadřovala dobové napětí mezi Prahou a královským městem Kutnou Horou. Od roku 1995 je katedrála zapsána na seznam UNESCO.

Prošli jsme se kolem katedrály, kolem Jezuitské koleje a šli brouzdat uličkami Vnitřního Města.

VNITŘNÍ MĚSTO nám svou malebností připomínalo uličky Malé Strany v Praze, jen nebylo přeplněné turisty a člověk se zde mohl procházet více v klidu. Cestou jsme našli cukrárnu, kde jsme si dali výbornou zmrzlinu a nedaleko odsud i domácí palačinky. Paráda!

Bohužel, větší množství, především ruských turistů, se vyskytovalo v okolí Jezuitských kolejí a katedrály. Ti člověku opravdu dokáží svou neomaleností a drzostí pěkně zvednout mandle, to Vám řeknu...

Cesta domů nám trvá opět kolem hodiny a v 19h přijíždíme do Hradiště. Výlet do prosluněné Kutné Hory se nám líbil a bylo by škoda nechat si ho zkazit drobnými nepříjemnostmi, jako jsou např. někteří nevychovaní ruští občané. Kutná Hora by si pro návštěvu zasloužila i delší čas, než jsme zde strávili my a proto doporučuji se na návštěvu řádně připravit. Je tu totiž spoustu dalších zajímavostí, které je možné navštívit.