top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraMiroslav Novotný

VÝLET: Klokočské a Betlémské skály- méně známý kout Českého ráje

Aktualizováno: 4. 9. 2020

Nedaleko Turnova se nachází, pro mnohé ještě neobjevená, přírodní rezervace Klokočské skály. Jaký kontrast, oproti turisticky známějším místům Českého ráje, jako jsou třeba Drábské světničky, Hruboskalsko či oblast Malé skály.


Moje cesta začíná v malé obci Rotštejn, odkud se vydám lesem do kopce ke stejnojmenné zřícenině hradu. Cesta není nijak náročná a během pár minut jsem u hradu a platím vstupné. Na zimu se hrad veřejnosti uzavírá, takže teď, na konci října, mám jednu z posledních letošních možností hrad vidět.



Z kdysi mohutného hradu, založeného kolem roku 1250 se do dneška dochovalo velmi málo. Při pohledu z okolních skal jsou patrné zbytky hradního paláce a na první pohled také upoutají podivně „rozhozené“ pískovcové bloky po bývalém nádvoří. Více jak 500 let opuštěný hrad do této podoby „upravilo“ přirozené zvětrávání pískovcových skal, spojené s opadem obrovských balvanů ze skalního masivu a také lidské ruce, které kámen z hradních zdí použily při stavbách chalup a domků v okolí.

Z hradu se vydávám po skalním hřebeni, obklopený borovicovým lesem a stezkou střídavě vedoucí skrz borůvčí a kapradí. Mým cílem je vyhlídka na Zdenčině skále, která se nachází v severním cípu Klokočských skal, který se nazývá Betlémské skály.


Cestou se mi naskýtá několik krásných výhledů:

Klokočské skály jsou jedním ze čtrnácti skalních měst, které nalezneme v Českém ráji. Jejich název pochází od rostliny Klokočí (Staphylea pinnata), která v podobě keřů hojně porůstala celé skalní město od raného středověku až do poloviny 19. století.

Ke Zdenčině vyhlídce vede úzký betonový můstek bez zábradlí přes několikametrovou skalní průrvu. To může lidem, mající strach z výšek, způsobit nemalý problém. Když to ale překonáte, výhledy do údolí Jizery stojí za to ;-).


Cestou zpět se vydávám stejnou cestou, ze které později odbočím Klokočskými průchody do vesničky Klokočí. Odsud jdu po silnici do obce Rotštejn, kde mám auto a vydávám se domů.

Ač to sem mám za humny, byl jsem tu poprvé a byl jsem příjemně překvapený klidem a monumentálností skal. V autě si pak ještě říkám, že příště nesmím zapomenou navštívit jeskyni Postojna, která tu je také a patří mezi největší jeskyně Českého ráje. Navíc je volně přístupná.

 

Kudy sem?

Já parkoval na malém parkovišti v obci Rotštejn, ale i v říjnu bylo dost plné. Míst, kudy se do skal dostat a kde případně zaparkovat je několik. Dobře to popisují na stránkách hradu Rotštejn, tak doporučuji se podívat před návštěvou skal na jejich web, kde se dozvíte i informace o otevíráci době a vstupném ;-).

51 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page