Vyhledat
  • Obrázek autoraMiroslav Novotný

VÝLET: Panská skála a Sloup v Čechách

Aktualizováno: 4. 9. 2020

Dnes jsme se, v již pokročilém odpoledni, rozhodli vyrazit na výlet. Hlavním naším cílem by měla být Panská skála v Kamenickém Šenově. Je to místo, kam se chceme podívat již dlouho, ale stejně dlouho ho odsouváme na později. Jsme tedy zvědaví, co přesně nás tedy čeká...

27.5.2017 => 106 Km

Z Mnichova Hradiště dle navigace jedeme přes rozlehlé lesy Ralska, přes které vede několik kilometrů úplně rovná silnice, směrem na Mimoň. Za necelou hodinu přijíždíme k závoře na parkovišti u Panské skály.

Panská skála se tyčí hned pár metrů od parkoviště, parkovné stojí 20 Kč na hodinu. V pohodě tak na její návštěvu stačí hodina parkování.

PANSKÁ SKÁLA je čedičová skála sopečného původu. Pro svou podobu bývá také lidově nazávána jako "Varhany" a známou se stala i díky pohádce Pyšná pricencezna (1952). Čedičový pahorek vystupuje až 30 metrů nad okolní krajinu a působí vskutku monumentálně. Po skále se dá celkem pohodlně šplhat a jsou z ní nádherné výhledy na okolní kopce Lužických hor. V souvislosti s "Kamennými varhany" nelze nezmínit ani podobný, byť méně známý a navštěvovaný geologický útvar na cca. 10 km vzdáleném Zlatém vrchu v Lužických horách.

Po důkladné prohlídce a prolezení skály skrz na skrz si na parkovišti u auta dáváme svačinu a platíme parkování. Docela nás překvapuje, že parkovací automat bere kromě mincí i papírové bankovky. Je vidět, že Kamenický Šenov jde s dobou :-).  Poté se vydáváme opět na cestu a směřujeme do asi 10 kilometrů vzdáleného Sloupu v Čechách.

SLOUP V ČECHÁCH Přijíždíme k prázdnému parkovišti přímo pod hradem. U parkoviště je cedule s textem "pouze pro návštěvníky hradu". Hrad máme v plánu navštívit, takže parkoviště využíváme. Jediný zádrhel nastal, když přes vjezd na parkoviště byl natažený řetízek, ale u výjezdu ne. Na parkoviště jsme tedy vjeli opačně a jsme zaparkovaní. Před odchodem od auta ještě kontrolujeme, zda nás na parkovišti nečeká past v podobě zámku. Řetízek je pouze na háčku, můžeme tedy v klidu vyrazit :-).

SLOUP V ČECHÁCH První zmínka o obci se datuje k roku 1318. V této době vedla přes obci obchodní stezka mezi Prahou a Žitavou. Roku 1324 je první zmínka i o hradu na skále. Hrad několikrát vyměnil vlastníka a během následujících století vznikali v obci i další významné stavby a místa, jako jsou např. ZÁMEK SLOUP, KOSTEL, KAPLE SV. JANA NEPOMUCKÉHO, SAMUELOVA JESKYNĚ, SLOUPSKÁ LÍPA, či LESNÍ KAMENNÉ DIVADLO.

U schodů do hradu jsou zavřená vrátka a my s překvapením zjišťujeme, že za chvíli bude již 18 hodin. Hrad byl otevřený pouze do pěti. Naštěstí je tu spustu možností kam se vydat jinam. Z rozcestníku náhodně vybíráme Samuelovu jeskyni, která by odsud měla být vzdálena 700 metrů.

Po několika minutách chůze se dostáváme k lesu, odkud je odbočka k Samuelově jeskyni. Je to celkem strmý výstup, ale výsledek stojí za to :-)

SAMUELOVA JESKYNĚ Skalní byt z 18. století obýval poustevník Samuel Görner a využíval ho i jako poustevnu. V jeskyni strávil celých 17 let, během kterých se věnoval broušení skleněných čoček, výrobě dalekohledů a brýlí. Poté odešel na hrad Sloup, kde pobýval dalších 7 let, než musel utéct před pruským vojskem do Prahy. Z Prahy se pěšky vydal na pouť do Říma, odkud se po několika letech vrátil. Ke konci svého života se Samuel přestěhoval k Příbrami, kde byl oloupen a zavražděn.

Nad skalním bytem je vyhlídka, odkud je krásný výhled na celou obec, včetně hradu a přilehlého okolí.

Samuelova jeskyně

Po sestupu se ještě procházíme po malebné obci a nacházíme SLOUPOVSKOU LÍPU, která je označena cedulí "Památný strom" a roste zde již od roku 1360 (aktuálně je tedy stará 657 let!!!). Lípa je vskutku obří- jen obvod kmene je úctyhodných 7,5 metru!

Je až k nevíře, co všechno musela lípa přežít a co všechno pamatuje. Škoda, že nám to nemůže vyprávět. To by byl příběh...

Pokračujeme k zámku a odtud míříme po silnici ke zchátralé KAPLI SV. JANA NEPOMUCKÉHO

Kaple byla vysvěcena roku 1740. Později se stala pohřební kaplí rodu Kinských, jejichž erb zdobí průčelí kaple. Po druhé světové válce začala kaple chátrat a chátrala až do současnosti. Nyní kaple patří městu, které započalo s její renovací.

Kaple sv. Jana Nepomuckého ve Sloupu v Čechách

Po návratu k autu se občerstvujeme a vyrážíme domů. Doma jsme v 9 hodin večer a plni nadšení již plánujeme, jak se do Sloupu v Čechách zase vrátíme...